شايعات مغرضانه درباره شركت گلرنگ و برند «اَوه»
در مورد اتهامات مطرح شده سایت گلرنگ مطلبي را همراه با عکسهای محصولات ایرانی و خارجی AVE درج کرده که مطالعه آن را به شما توصیه میکنم:برای خواندن مطلب از سایت کلیک کنید کلیک کنیدمطلبي درباره شايعهسازيهاي مغرضانه بر عليه يكي از موفقترين بخشهاي صنعت كشور: گروه صنعتي گلرنگ و برند «اَوه»اخيراً شايعاتي از طريق يك ايميل درباره محصولات اَوه از توليدات شركت پاكشو و گروه صنعتي گلرنگ از مركزي نامعلوم منتشر شده كه حاوی نسبتهاي غيرواقع به مجموعهاي از صنعت كشور است كه سابقه بيش از 40 سال فعاليت مستمر دارد و بيش از پنج هزار (5000) نفر از هموطنان را در خانواده صنعتي خود جاي داده است. صاحب اين قلم كه سالها در مباحث توليد داخلي و ارتقاء صنعت در اين سرزمين دغدغه داشتهام و به عنوان يك فرد دانشگاهي همواره موقعيت و عملكرد صنعتگران را مد نظر قرار دادهام، با بررسي كامل اين موضوع، به كذب بودن تمام موارد مطرح شده پي بردم و آن را ناشي از رقابتها و حسادتهاي ناسالم و به ويژه از سوي شرکتهای رقیب خارجي ميدانم. بنابراين نتيجه بررسي خود را در مطلب زير نوشته و منتشر ميكنم. اميدوارم با خواندن اين مطلب اجازه ندهيد كه شايعهسازاني كه اغراض ناپسندي را دنبال ميكنند موفق به انحراف افكار عمومي و تداوم اين شيوههای ناپسند شوند: تهمتهای ناجوانمردانه از طریق ارسال ایمیل و آغاز بررسیهای منطبعاً براي همه مردم حساسيتي نسبت به اخبار و تحليلهاي موجود در مطبوعات، سايتها و ايميلها وجود دارد. چندي پيش نيز در يك مورد، من خبري را به صورت ايميل دريافت كردم كه ميگفت یک شرکت ایرانی تولیدکننده شامپو و محصولات شوينده، مدعي توليد این محصولات در اروپاست. مدتي بعد اين خبر را در يك سايت خبري نيز مطالعه كردم. در اين خبر آمده بود كه محصولات اوه مدعی توليد شدن در اروپاست و به همين دليل شركت توليدكننده آن به فريبكاري متهم شده بود. اين خبر موجب كنجكاوي من در چند و چون مسأله شد، چرا كه ادعاي مطرح شده در اين نوشتارها و تحليلها آنقدر عجيب و تخريبي بود كه نميشد از كنار آن به راحتي گذشت. بنده مثل بسياري از پژوهشگران صنعت همواره معتقد بودهام كه تنها راه حل واقعي معضل بيكاري و بالا رفتن سطح معيشت مردم كشورم توسعه هر چه بيشتر صنايع توليدي داخلي و ورود جدي به عرصه صادرات غيرنفتي است، بنابراین طبيعي است كه به عنوان يك محقق ايراني نسبت به مباحث نسبت داده شده به صنعت داخلي و بخش خصوصي حساسيت جدي داشته باشم، آن هم گروه صنعتي گلرنگ كه هر كس شناختي نسبي نسبت به عرصه صنعت داشته باشد ميداند كه امروز يك الگوي موفق براي كارآفريني و ايجاد كيفيت بالا و قابل رقابت با محصولات خارجي است. به عبارتي نميتوان علاقهمند به ايران و ايراني بود و نسبت به صنايع داخلي كه زمينهساز واقعي رشد كشور هستند، بيتوجه و بيتفاوت بود. با اين كنجكاوي طبيعيترين كاري كه به ذهنم ميرسيد انجام دادم و هنگام خريد از سوپرماركت محل سراغ برند اوه را از فروشنده گرفتم که نام آن در این مطالب آمده بود. با كمال تعجب ديدم كه فروشنده هم ميداند كه اين محصول متعلق به گروه صنعتی گلرنگ است. و جالبتر این که فروشنده نام مؤسس شركت گلرنگ را هم به خاطر سابقه فعاليت صنعتي 40 ساله و پيگير ايشان ميدانست. همان جا وقتي به محصولات اين برند نگاه كردم عبارات فارسي فراواني روي ليبل آن ديده ميشد. علاوه بر اين كه پروانه بهرهبرداري، آدرس كارخانه و روش مصرف ذكر شده بود، آدرس و شماره تلفن خدمات مشتری نيز درج گرديده بود.با شركت گلرنگ تماس گرفتم تا حقیقت را کشف کنم. جوابهایی که گرفتم به نظرم یک جورهایی جالب رسید و فکر کنم خالی از لطف نباشد که شما هم این جوابها را بشنوید.تنها بررسی لیبل محصولات «اوه» کافی بود تا حقیقت مطلب روشن شودنخستين سؤال من درباره عبارت شامپوها و صابونهاي قلابي توليدي اروپا بود كه در سطر اول يكي از سايتها به شكل زير آمده است: «فرد مذكور ظاهراً از فروش شامپوها و صابونهاي قلابي توليد اروپا سود هنگفتي به دست آورده ... » در پاسخ به شبهه ارائه شده يكي از مسئولان شركت گلرنگ به من گفت كه اگر تنها به ليبل محصولات اوه نگاهی بیندازیم درمييابيم كه به هيچوجه ادعاي توليد اروپا بودن ندارد و آدرس كارخانه و عبارت ساخت ايران به وضوح به چشم ميخورد! هرچند محصولات اوه سابقه تولید در اروپا را نیز دارد.يك نمونه از نسبتهاي كذب: «مؤسس كال اند كو» آلمان كيست؟ نميخواهم مطلب را طولاني كنم، بنابراين به عنوان مشتي از خروار، يك نمونه از تهمتهاي بياساس را در اين بخش برايتان بررسي و بازگويي مينمايم: در يكي از سايتهايي كه آگاهانه يا ناآگاهانه به بازتاب شايعات پرداخته، مطلب عجيبي به چشم ميخورد كه حاكي از تأسيس شركت پرآوازه «كال اند كو» توسط مديرعامل گروه صنعتي گلرنگ است! سايت مذكور از اين اقدام به عنوان عملي فريبكارانه ياد كرده بود! اما من كه در جريان جزئيات نبودم وقتي اين خبر را خواندم بسيار احساس غرور كردم كه پايهگذار يكي از معتبرترين شركتهاي آرايشي ـ بهداشتي كشور آلمان كه محصولات خود را به 45 كشور جهان صادر مینماید، یک ایرانی باشد. اما با تكذيب اين مطلب و مراجعه به سايت «كال اند كو» (www.kahlwax.de) دريافتم كه اين شركت آلماني 60 سال سابقه فعاليت دارد و به هيچوجه ربطي به مديرعامل گروه صنعتي گلرنگ پيدا نميكند! و طرح این نسبت کذب هم با اهداف مغرضانه بوده است. اما ای کاش مؤسس شركت «كال اند كو» یا سایر شرکتهای بزرگ اروپایی و آمریکایی و ... هم ايراني بودند. مگر ايرانيها نميتوانند مؤسس شركتهاي بينالمللي باشند؟ آيا ايرانيها توانایی ندارند در عرصههاي جهاني مديريت و اقتصاد به فعاليتهاي بزرگ بپردازند و شايستگي خود را نشان بدهند و از نتايج اين تجربيات جهانی، كشور و مردم خود را نيز بهرهمند سازند؟!دکتر مهدی فضلی فرزند استاد محمد كريم فضلي است و «سردار قباد کیانی» ساخته ذهن نویسنده ایمیل استشگفتانگيزترين چيزي كه در يكي از اين سايتها به آن اشاره شده، اين است كه نام اصلي دكتر مهدي فضلي، سردار قباد كياني است. و همین سردار پاسدار است كه به مهدي فضلي تغيير نام داده است! جواب این سؤال را البته من قبلاً از فروشنده سوپرمارکت هم شنيده بودم. چون حتی او هم پدر دكتر فضلي يعني استاد محمد کریم فضلي مؤسس گروه صنعتي گلرنگ را میشناخت و طبیعتاً میدانست که نام فامیل آنها فضلی است! مسئولان روابط عمومی شرکت گلرنگ هم به من توضیح دادند که اولين شركت آنها به نام شركت پاكشو توسط استاد فضلی در سال 1351 تأسيس شده است!اين حرفها و اين جوابها كه به نظر من مستند و منطقي به نظر ميرسيدند، من را بر آن داشت كه اين موضوع را با شما دوستان عزيز در ميان بگذارم. چرا كه بيش از 5000 نفر كارمند و كارگر ايراني در اين مجموعه مشغول به كارند، و همانطور كه پيشتر اشاره كردم همه كساني كه با صنعت و كارآفريني حتي آشنايي نسبي داشته باشند ارزش فعاليتهاي اين گروه صنعتي و الگو بودن آن در اين عرصه را ميشناسند و باور دارند. از همين رو ارسال ايميلهايي كه به ناصواب ميخواهد يك مجموعه پرتلاش ايراني را تخريب كند حقيقتاً ناجوانمردانه است. و حالا از شما ميخواهم اگر برايتان موضوع جالب است و دریافت کننده آن ایمیلهای نادرست بودهاید، اين ايميل را هم به دوستانتان فوروارد كنيد تا امكان قضاوت آگاهانهتري را برايشان ايجاد كرده باشيد. مطمئن باشيد كه همين عمل شما خود قدمي در حمايت از توليدات ايراني و صنعت ملي ما محسوب ميشود، چرا كه به نظر نميرسد چنين موجسازيها و شايعهپراكنيهاي بياساسي كار رقباي داخلي باشد؛ زیرا گسترش دامنه فعاليتهاي گروه صنعتي گلرنگ تهديدي جدي براي بسياري از كالاهاي وارداتي است و نگارنده اطلاع يافتهام كه اين گروه در صنعت مهم داروسازي نيز گامهايي جدي به منظور خودكفايي بيشتر برداشته است كه اين امر هم ميتواند زمينهساز اين شايعهپراكنيها و تخريبهايي از اين دست باشد. كساني كه به محصولات با كيفيت ايراني به ديده ناباوري مينگرند و آنها را «جعلي» و «تقلبي» ميدانند و نسبت به توان و دانش ايراني ابراز ترديد ميكنند، آيا كاري جز باز كردن مسير براي كالاهاي خارجي و خدمت به بيگانگان انجام ميدهند؟! ضمناً در مورد اتهامات مطرح شده نیز سایت گلرنگ مطلبي را همراه با عکسهای محصولات ایرانی و خارجی AVE درج کرده که مطالعه آن را به شما توصیه میکنم:
در مورد اتهامات مطرح شده سایت گلرنگ مطلبي را همراه با عکسهای محصولات ایرانی و خارجی AVE درج کرده که مطالعه آن را به شما توصیه میکنم:برای خواندن مطلب از سایت کلیک کنید کلیک کنیدمطلبي درباره شايعهسازيهاي مغرضانه بر عليه يكي از موفقترين بخشهاي صنعت كشور: گروه صنعتي گلرنگ و برند «اَوه»اخيراً شايعاتي از طريق يك ايميل درباره محصولات اَوه از توليدات شركت پاكشو و گروه صنعتي گلرنگ از مركزي نامعلوم منتشر شده كه حاوی نسبتهاي غيرواقع به مجموعهاي از صنعت كشور است كه سابقه بيش از 40 سال فعاليت مستمر دارد و بيش از پنج هزار (5000) نفر از هموطنان را در خانواده صنعتي خود جاي داده است. صاحب اين قلم كه سالها در مباحث توليد داخلي و ارتقاء صنعت در اين سرزمين دغدغه داشتهام و به عنوان يك فرد دانشگاهي همواره موقعيت و عملكرد صنعتگران را مد نظر قرار دادهام، با بررسي كامل اين موضوع، به كذب بودن تمام موارد مطرح شده پي بردم و آن را ناشي از رقابتها و حسادتهاي ناسالم و به ويژه از سوي شرکتهای رقیب خارجي ميدانم. بنابراين نتيجه بررسي خود را در مطلب زير نوشته و منتشر ميكنم. اميدوارم با خواندن اين مطلب اجازه ندهيد كه شايعهسازاني كه اغراض ناپسندي را دنبال ميكنند موفق به انحراف افكار عمومي و تداوم اين شيوههای ناپسند شوند: تهمتهای ناجوانمردانه از طریق ارسال ایمیل و آغاز بررسیهای منطبعاً براي همه مردم حساسيتي نسبت به اخبار و تحليلهاي موجود در مطبوعات، سايتها و ايميلها وجود دارد. چندي پيش نيز در يك مورد، من خبري را به صورت ايميل دريافت كردم كه ميگفت یک شرکت ایرانی تولیدکننده شامپو و محصولات شوينده، مدعي توليد این محصولات در اروپاست. مدتي بعد اين خبر را در يك سايت خبري نيز مطالعه كردم. در اين خبر آمده بود كه محصولات اوه مدعی توليد شدن در اروپاست و به همين دليل شركت توليدكننده آن به فريبكاري متهم شده بود. اين خبر موجب كنجكاوي من در چند و چون مسأله شد، چرا كه ادعاي مطرح شده در اين نوشتارها و تحليلها آنقدر عجيب و تخريبي بود كه نميشد از كنار آن به راحتي گذشت. بنده مثل بسياري از پژوهشگران صنعت همواره معتقد بودهام كه تنها راه حل واقعي معضل بيكاري و بالا رفتن سطح معيشت مردم كشورم توسعه هر چه بيشتر صنايع توليدي داخلي و ورود جدي به عرصه صادرات غيرنفتي است، بنابراین طبيعي است كه به عنوان يك محقق ايراني نسبت به مباحث نسبت داده شده به صنعت داخلي و بخش خصوصي حساسيت جدي داشته باشم، آن هم گروه صنعتي گلرنگ كه هر كس شناختي نسبي نسبت به عرصه صنعت داشته باشد ميداند كه امروز يك الگوي موفق براي كارآفريني و ايجاد كيفيت بالا و قابل رقابت با محصولات خارجي است. به عبارتي نميتوان علاقهمند به ايران و ايراني بود و نسبت به صنايع داخلي كه زمينهساز واقعي رشد كشور هستند، بيتوجه و بيتفاوت بود. با اين كنجكاوي طبيعيترين كاري كه به ذهنم ميرسيد انجام دادم و هنگام خريد از سوپرماركت محل سراغ برند اوه را از فروشنده گرفتم که نام آن در این مطالب آمده بود. با كمال تعجب ديدم كه فروشنده هم ميداند كه اين محصول متعلق به گروه صنعتی گلرنگ است. و جالبتر این که فروشنده نام مؤسس شركت گلرنگ را هم به خاطر سابقه فعاليت صنعتي 40 ساله و پيگير ايشان ميدانست. همان جا وقتي به محصولات اين برند نگاه كردم عبارات فارسي فراواني روي ليبل آن ديده ميشد. علاوه بر اين كه پروانه بهرهبرداري، آدرس كارخانه و روش مصرف ذكر شده بود، آدرس و شماره تلفن خدمات مشتری نيز درج گرديده بود.با شركت گلرنگ تماس گرفتم تا حقیقت را کشف کنم. جوابهایی که گرفتم به نظرم یک جورهایی جالب رسید و فکر کنم خالی از لطف نباشد که شما هم این جوابها را بشنوید.تنها بررسی لیبل محصولات «اوه» کافی بود تا حقیقت مطلب روشن شودنخستين سؤال من درباره عبارت شامپوها و صابونهاي قلابي توليدي اروپا بود كه در سطر اول يكي از سايتها به شكل زير آمده است: «فرد مذكور ظاهراً از فروش شامپوها و صابونهاي قلابي توليد اروپا سود هنگفتي به دست آورده ... » در پاسخ به شبهه ارائه شده يكي از مسئولان شركت گلرنگ به من گفت كه اگر تنها به ليبل محصولات اوه نگاهی بیندازیم درمييابيم كه به هيچوجه ادعاي توليد اروپا بودن ندارد و آدرس كارخانه و عبارت ساخت ايران به وضوح به چشم ميخورد! هرچند محصولات اوه سابقه تولید در اروپا را نیز دارد.يك نمونه از نسبتهاي كذب: «مؤسس كال اند كو» آلمان كيست؟ نميخواهم مطلب را طولاني كنم، بنابراين به عنوان مشتي از خروار، يك نمونه از تهمتهاي بياساس را در اين بخش برايتان بررسي و بازگويي مينمايم: در يكي از سايتهايي كه آگاهانه يا ناآگاهانه به بازتاب شايعات پرداخته، مطلب عجيبي به چشم ميخورد كه حاكي از تأسيس شركت پرآوازه «كال اند كو» توسط مديرعامل گروه صنعتي گلرنگ است! سايت مذكور از اين اقدام به عنوان عملي فريبكارانه ياد كرده بود! اما من كه در جريان جزئيات نبودم وقتي اين خبر را خواندم بسيار احساس غرور كردم كه پايهگذار يكي از معتبرترين شركتهاي آرايشي ـ بهداشتي كشور آلمان كه محصولات خود را به 45 كشور جهان صادر مینماید، یک ایرانی باشد. اما با تكذيب اين مطلب و مراجعه به سايت «كال اند كو» (www.kahlwax.de) دريافتم كه اين شركت آلماني 60 سال سابقه فعاليت دارد و به هيچوجه ربطي به مديرعامل گروه صنعتي گلرنگ پيدا نميكند! و طرح این نسبت کذب هم با اهداف مغرضانه بوده است. اما ای کاش مؤسس شركت «كال اند كو» یا سایر شرکتهای بزرگ اروپایی و آمریکایی و ... هم ايراني بودند. مگر ايرانيها نميتوانند مؤسس شركتهاي بينالمللي باشند؟ آيا ايرانيها توانایی ندارند در عرصههاي جهاني مديريت و اقتصاد به فعاليتهاي بزرگ بپردازند و شايستگي خود را نشان بدهند و از نتايج اين تجربيات جهانی، كشور و مردم خود را نيز بهرهمند سازند؟!دکتر مهدی فضلی فرزند استاد محمد كريم فضلي است و «سردار قباد کیانی» ساخته ذهن نویسنده ایمیل استشگفتانگيزترين چيزي كه در يكي از اين سايتها به آن اشاره شده، اين است كه نام اصلي دكتر مهدي فضلي، سردار قباد كياني است. و همین سردار پاسدار است كه به مهدي فضلي تغيير نام داده است! جواب این سؤال را البته من قبلاً از فروشنده سوپرمارکت هم شنيده بودم. چون حتی او هم پدر دكتر فضلي يعني استاد محمد کریم فضلي مؤسس گروه صنعتي گلرنگ را میشناخت و طبیعتاً میدانست که نام فامیل آنها فضلی است! مسئولان روابط عمومی شرکت گلرنگ هم به من توضیح دادند که اولين شركت آنها به نام شركت پاكشو توسط استاد فضلی در سال 1351 تأسيس شده است!اين حرفها و اين جوابها كه به نظر من مستند و منطقي به نظر ميرسيدند، من را بر آن داشت كه اين موضوع را با شما دوستان عزيز در ميان بگذارم. چرا كه بيش از 5000 نفر كارمند و كارگر ايراني در اين مجموعه مشغول به كارند، و همانطور كه پيشتر اشاره كردم همه كساني كه با صنعت و كارآفريني حتي آشنايي نسبي داشته باشند ارزش فعاليتهاي اين گروه صنعتي و الگو بودن آن در اين عرصه را ميشناسند و باور دارند. از همين رو ارسال ايميلهايي كه به ناصواب ميخواهد يك مجموعه پرتلاش ايراني را تخريب كند حقيقتاً ناجوانمردانه است. و حالا از شما ميخواهم اگر برايتان موضوع جالب است و دریافت کننده آن ایمیلهای نادرست بودهاید، اين ايميل را هم به دوستانتان فوروارد كنيد تا امكان قضاوت آگاهانهتري را برايشان ايجاد كرده باشيد. مطمئن باشيد كه همين عمل شما خود قدمي در حمايت از توليدات ايراني و صنعت ملي ما محسوب ميشود، چرا كه به نظر نميرسد چنين موجسازيها و شايعهپراكنيهاي بياساسي كار رقباي داخلي باشد؛ زیرا گسترش دامنه فعاليتهاي گروه صنعتي گلرنگ تهديدي جدي براي بسياري از كالاهاي وارداتي است و نگارنده اطلاع يافتهام كه اين گروه در صنعت مهم داروسازي نيز گامهايي جدي به منظور خودكفايي بيشتر برداشته است كه اين امر هم ميتواند زمينهساز اين شايعهپراكنيها و تخريبهايي از اين دست باشد. كساني كه به محصولات با كيفيت ايراني به ديده ناباوري مينگرند و آنها را «جعلي» و «تقلبي» ميدانند و نسبت به توان و دانش ايراني ابراز ترديد ميكنند، آيا كاري جز باز كردن مسير براي كالاهاي خارجي و خدمت به بيگانگان انجام ميدهند؟! ضمناً در مورد اتهامات مطرح شده نیز سایت گلرنگ مطلبي را همراه با عکسهای محصولات ایرانی و خارجی AVE درج کرده که مطالعه آن را به شما توصیه میکنم:
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر